Program Wychowawczy ZSP 6
Podstawa prawna:
- podstawa prawna wychowania w Rzeczypospolitej Polskiej zapisana w Konstytucji RP z roku 1997,
- w Konkordacie z roku 1998,
- w Programie polityki prorodzinnej państwa z roku 1998,
- w Karcie Nauczyciela (Dz. U. Nr 56 z 1997 r.),
- w Ustawie o systemie oświaty oraz w Podstawie programowej kształcenia ogólnego z roku 1999.
Konstruując niniejszy program wychowawczy, uwzględniono propozycje uczniów i sugestie rodziców wyrażone w ankietach oraz przedstawiane podczas posiedzeń Samorządu Uczniowskiego i w trakcie zebrań z rodzicami.
Program ten został skorelowany z Programem profilaktyki.
§1
Misja i wizja wychowawcza szkoły
- Misja wychowawcza szkoły
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 6 im. gen. Józefa Bema w Siedlcach zakłada określoną wizję człowieka w oparciu o chrześcijański system wartości: Bóg, Ojczyzna, prawda, wolność i odpowiedzialność. Stąd w naszej szkole:
- prawda – staje się celem nauki i drogą do poznania siebie,
- wolność- szanujemy w drugim człowieku i w sobie samym osiągamy,
- odpowiedzialność – czynimy podstawą osobistej decyzji.
Każdy członek społeczności szkolnej, od dyrektora i nauczycieli, poprzez uczniów wraz z rodzicami, aż po pozostałych pracowników szkoły, jest osobą, człowiekiem wolnym, który świadomie wstąpił do tej społeczności i zdecydował się na jej współtworzenie, jest świadomy odpowiedzialności za dokonywane wybory.
WYCHOWYWAĆ to nie znaczy kształcić tylko rozum, lecz kształtować harmonijnie całego człowieka, a więc także jego serce i charakter.
WYCHOWYWAĆ, to znaczy również, z pokolenia na pokolenie przekazywać wartości, które nadają życiu sens i wypełniają je treścią. Przekazuje się je nie tylko słowami, lecz przede wszystkim przykładem własnego życia.
Wychowanie jest służbą, pierwszą pomocą, leczeniem ran doznanych w procesie rozwojowym – to wiara, że człowiek może wyjść cało z tej przygody, zwanej życiem.
- Wizja wychowawcza szkoły
- będziemy szkołą świadomą zagrożeń współczesnego świata i aktywnie im przeciwdziałającą, promującą zdrowy styl życia, bezpieczną;
- będziemy aktywnym uczestnikiem życia społeczności lokalnej, znającym jej problemy i biorącym udział w ich rozwiązywaniu;
- naszą szkołę samorządnie i demokratycznie będą tworzyć uczniowie, rodzice i nauczyciele zintegrowani wokół wspólnych celów i działań;
- tożsamość szkoły będziemy tworzyć w oparciu o kulturę i tradycję narodową, cywilizację europejską oraz ponadczasowe i ogólnoludzkie wartości.
§2
Cele pracy wychowawczej
- wychowanie obywatelskie i patriotyczne,
- wychowanie do pracy – zaangażowanej i twórczej,
- kształtowanie prawidłowych postaw życiowych: szacunku w stosunku do drugiego człowieka, otwartości, uczciwości, sprawiedliwości,
- kształtowanie odpowiedzialnych postaw, objawiających się tym, że:
- wiem, co robię,
- znam cel działania,
- przewiduję efekty działania,
- przyjmuję i ponoszę konsekwencje działania, - wychowanie ku samowychowaniu: praca nad sobą, samopoznanie, samoocena, samokontrola,
- rozwijanie dociekliwości poznawczej ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna,
- wychowanie religijne i światopoglądowe,
- działania w kierunku odkrywania przez uczniów wartości, uzewnętrzniania ich i postępowania zgodnie z nimi,
- wychowanie zdrowotne i profilaktyka uzależnień
- wychowanie społeczne – przygotowanie do pełnienia ról społecznych,
- wychowanie prorodzinne przygotowujące do odpowiedzialnego pełnienia przyszłych ról małżeńskich i rodzicielskich.
- Cele globalne szkoły jako społeczności wychowawczej
Uznajemy, że nasza misja polega na kształceniu w naszych wychowankach:
- motywacji i dociekliwości, jako podstawy do pracy nad sobą, odkrywania osobistych możliwości i deficytów;
- motywacji, wiedzy i umiejętności niezbędnych do samodzielnego poszukiwania ważnych dla siebie wartości, ich hierarchizacji i dokonywania wyborów w każdej sytuacji;
- umiejętności określania osobistych potrzeb i interesów oraz ich zaspokajania na zasadzie godzenia dobra własnego z dobrem innych;
- umiejętności realistycznego określania osobistych celów życiowych, ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie;
- umiejętności brania na siebie odpowiedzialności za siebie i za efekty swojego postępowania wobec innych;
- szacunku dla dobra wspólnego w społeczności szkoły i w innych społecznościach, w których przyjdzie im funkcjonować;
- umiejętności niezbędnych do przygotowania się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w demokratycznym państwie, zgodnie z przekazem tradycji kulturowej, modelem chrześcijańskiej rodziny i poczuciem więzi z otoczeniem społecznym;
- umiejętności intrapsychicznych i interpersonalnych umożliwiających rozpoznawanie i wyrażanie osobistych możliwości, potrzeb, zachowań, i postaw w sytuacjach społecznych oraz do komunikowania się z innymi ludźmi i ich rozumienia;
- postaw prospołecznych i umiejętności wchodzenia w konstruktywne relacje na terenie szkoły rozumianej jako wspólnota nauczycieli i uczniów.
- Cele operacyjne
W konsekwencji przyjęcia tak sformułowanych celów globalnych, ważnym obszarem pracy wychowawczej jest w VII Liceum Ogólnokształcącym kształcenie konkretnych umiejętności i dyspozycji, niezbędnych do wykorzystywania zdobywanej w szkole wiedzy i doświadczeń, aby w ten sposób lepiej przygotować uczniów do funkcjonowania w rolach społecznych i zawodowych, wymaganych w warunkach współczesnego świata. Oddziaływania wychowawcze społeczności szkolnej powinny stwarzać uczniom warunki do nabywania następujących umiejętności:
- planowania, organizowania i oceniania własnego procesu uczenia się i przyjmowania coraz większej odpowiedzialności za własną naukę;
- skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach interpersonalnych i społecznych;
- prezentacji własnego punktu widzenia i brania pod uwagę poglądów innych ludzi;
- poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji społecznych i wystąpień publicznych;
- efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie; budowania więzi międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji;
- konstruktywnego funkcjonowania w sytuacjach konfliktowych, stosowania metod i technik negocjacyjnego rozwiązywania konfliktów i problemów społecznych we własnych środowiskach;
- radzenia sobie w sytuacjach trudnych i problemowych, rozwiązywania problemów w twórczy sposób;
- poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną.
- Przewidywane rezultaty pracy wychowawczej – model absolwenta
- postawa względem drugiego człowieka – życzliwość, uczciwość, szacunek dla innych, szczególnie dla starszych oraz dla samego siebie, kształtowanie postawy altruistycznej,
- postawa patriotyczna i społeczna – miłość i szacunek do Ojczyzny, patriotyzm w tradycji i praktyce życia codziennego, troska o dobro społeczne, rozwijanie samorządności i odpowiedzialności za losy kraju,
- postawa wobec pracy – zrozumienie wartości solidnej i sumiennej pracy, jako środka do osiągnięcia wysokiego poziomu wiedzy i umiejętności na miarę własnych możliwości, motywacja i skuteczność w karierze zawodowej, w zgodzie z własnym sumieniem;
- umiejętności komunikacyjne: komunikacja werbalna w języku polskim i w językach obcych; umiejętność poszukiwania i analizowania informacji; umiejętność posługiwania się komputerem;
- umiejętności interpersonalne i społeczne: umiejętność współpracy w grupie, w klasie, branie na siebie odpowiedzialności za wykonanie zadań; umiejętność ponoszenia konsekwencji; asertywność – wyrażanie opinii, obrona stanowiska, umiejętność rozwiązywania konfliktów;
- umiejętności i dyspozycje psychologiczne: poczucie własnej wartości, samoświadomość, samodyscyplina, motywacja, elastyczność, dawanie sobie rady w sytuacjach trudnych i problemowych.
- Zadania wychowawcze szkoły:
- organizowanie zespołów klasowych, rozwijanie samorządności klasowej i ogólnoszkolnej, w celu wychowania do:
-odpowiedzialności,
- pracowitości,
- samodyscypliny,
- koleżeńskości,
- umiejętności oceny i samooceny, - troska o formowanie twórczych wspólnot klasowych, wspomagających rozwój poszczególnych uczniów,
- kształtowanie właściwego stosunku do nauki, jako elementu szukania prawdy o sobie i świecie,
- budzenie i aktywizacja zainteresowań uczniów, odkrywanie i rozwijanie uzdolnień,
- wyrabianie u młodzieży odpowiedniego stosunku do tradycji zarówno szkolnej, jak i narodowej,
- kształtowanie właściwych postaw religijnych i światopoglądowych,
- kształtowanie postaw wyrażających szacunek do innych ludzi, w tym rodziców, rodzeństwa, nauczycieli, ludzi starszych – postaw szanujących godność drugiego człowieka,
- kształtowanie właściwego stosunku do życia i postaw prorodzinnych,
- kształtowanie postaw zdrowego współzawodnictwa, zaangażowania w życie szkoły: udział w olimpiadach, konkursach, życiu artystycznym szkoły,
- kształtowanie postaw dojrzałych społecznie – rozwijanie zaangażowania społecznego w szkole, środowisku, regionie, kraju,
- dbałość o kulturę języka – piętnowanie zachowań i słownictwa wulgarnego,
- troska o zdrowie psychiczne i fizyczne młodzieży, zapobieganie nerwicom i uczenie radzenia sobie ze stresem, zwalczanie palenia tytoniu przede wszystkim na terenie szkoły.
§3
Założenia pracy wychowawczej
- Sposoby realizacji celów wychowawczych
Powinności wychowawcze
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły:
- obowiązkiem każdego nauczyciela i innych pracowników szkoły jest każdorazowe, jeśli to możliwe bezpośrednie, reagowanie na dostrzeżone dobro i zło, bo każdy z pracowników szkoły jest wychowawcą powierzonej mu młodzieży,
- punktualne rozpoczynanie i kończenie oraz solidne przygotowywanie zajęć przez nauczyciela jest podstawą do wymagania solidności i punktualności od uczniów,
- nauczyciel powinien być zawsze otwarty na kontakt wychowawczy z uczniem oraz jego rodzicami,
- nauczyciel powinien wyjaśniać uczniom wartość i użyteczność przekazywanej wiedzy i w ten sposób motywować ich do nauki,
- w swoich oddziaływaniach dydaktyczno – wychowawczych nauczyciel powinien, w miarę możliwości, brać pod uwagę indywidualną wrażliwość ucznia i jego aktualny stan psychiczny,
- każdy nauczyciel i inny pracownik szkoły samodzielnie, według indywidualnych cech swojej osobowości, wypracowuje własny wizerunek i autorytet wychowawcy,
- wszyscy nauczyciele wprowadzają do tematyki swojego przedmiotu elementy programu wychowawczego szkoły,
- pedagog szkolny powinien cieszyć się zaufaniem całej społeczności szkolnej, a przede wszystkim uczniów, jego rola to możliwie wczesne dostrzeganie zagrożeń i zapobieganie konfliktom i problemom wychowawczym oraz pomoc w rozwiązywaniu już zaistniałych, pedagog szkolny jest otwarty na kontakt i służy radą zarówno uczniom, jak i rodzicom i wychowawcom.
Wychowawcy klas:
- wychowawca czuwa nad postępami w nauce i frekwencją ucznia, jest w stałym kontakcie z rodzicami,
- plan wychowawczy klasy wychowawca opracowuje w oparciu o Program wychowawczy szkoły, w porozumieniu z uczniami i rodzicami,
- powinnością wychowawcy jest uczestniczenie we wszystkich, ważnych uroczystościach klasowych,
- wychowawca stara się poznać aktualne problemy i warunki wychowawcze swoich uczniów zarówno w szkole, jak i poza nią,
- na bazie dobrej znajomości aktualnych problemów swoich wychowanków – wychowawca powinien być ich rzecznikiem na forum szkoły,
- wychowawca powinien być obiektywnym i bezstronnym mediatorem w sytuacjach konfliktowych między uczniami i dbać o prawidłową atmosferę wspólnoty klasowej,
- wychowawca organizuje klasowe zebrania rodziców,
- wychowawca prowadzi prawidłowo i systematycznie dokumentację klasową.
- Zasady współpracy z rodzicami
Udział rodziców w życiu szkoły poprzez:
- Radę Rodziców,
- trójki klasowe,
- uczestnictwo w wycieczkach szkolnych, uroczystościach i imprezach,
- uczestnictwo w wywiadówkach klasowych i spotkaniach pedagogizujących,
- zaangażowanie rodziców w działalność gospodarczą szkoły.
Kontakty indywidualne ze szkołą:
- udział w wywiadówkach klasowych śródsemestralnych i semestralnych,
- regularny kontakt z wychowawcą, szczególnie możliwie szybkie wyjaśnianie absencji dziecka,
- kontakt z nauczycielami przedmiotów według potrzeb (w każdy pierwszy wtorek miesiąca),
- kontakt z pedagogiem szkolnym w miarę potrzeb,
- kontakt z dyrektorem szkoły w sprawach istotnych i spornych.
Potrzeby, które muszą zostać zauważone, zdiagnozowane i zaspokojone, aby uczniowie mogli korzystać ze szkoły. Za szczególnie ważne uznajemy potrzeby:
- bezpieczeństwa (zaspokojenie, które decyduje również o poczuciu własnej wartości, godności i integralności);
- kontaktu (tworzenia więzi, autentycznych relacji i spotkań z ludźmi, rozumienia innych i bycia rozumianym);
- aktywności (intelektualnej i społecznej);
- wolnego wyboru;
- autentyczności (wbrew fikcji życia społeczności szkolnej, fikcji uczenia się, zafałszowanym relacjom nauczyciel – uczeń, zafałszowanym intencjom, ukrytym programom);
- samoakceptacji.
Sposób budowania relacji wychowawczych i oddziaływania na uczniów tak, aby sprzyjało to zaspokojeniu tych potrzeb.
Nauczyciele powinni wchodzić z uczniami w relacje, w których:
- będą otwarcie i konstruktywnie ujawniać osobiste emocje i postawy oraz modelować podobną otwartość u uczniów;
- będą dawać uczniom osobistą akceptację, bez względu na to, na ile zgadzają się z ich postawami i wyborami (jeśli tylko nie przekroczą oni granic bezpieczeństwa i nie będą schodzić na złą drogę);
- będą dążyć do empatii i rozumienia sytuacji uczniów.
Zakładamy, że tak budowane relacje spowodują daleko idące prorozwojowe zmiany w naszych uczniach, a przede wszystkim:
- pozwolą im na poznanie siebie, lepszą integrację wewnętrzną i sprawniejsze funkcjonowanie;
- rozwiną w nich poczucie własnej wartości, zaufanie do siebie, wiarę we własne możliwości, co doprowadzi do umiejętności życia w zgodzie z sobą i zwiększy ich samodzielność;
- nauczą ich pełniejszego wyrażania samego siebie, a zarazem lepszego rozumienia innych i satysfakcjonującego funkcjonowania w relacjach społecznych;
- nauczą ich dawania sobie rady z problemami życiowymi, zwłaszcza z konfliktami interpersonalnymi i wewnętrznymi.
Postawy i umiejętności nauczycieli
Zakładamy, że nauczyciele wychowują głównie przez modelowanie i oddziaływanie własnymi postawami i zachowaniami oraz przekonywającą prezentacją własnych umiejętności. Oznacza to, że:
- nauczyciele stawiają wymagania i konsekwentnie je egzekwują, dążą do tego, aby uczniowie sami wypracowali osobiste motywacje;
- są gotowi wspierać uczniów w kłopotach osobistych;
- są gotowi poświęcać uczniom swój czas i uwagę;
- w kontakcie z uczniami traktują ich podmiotowo, nie manipulują, nie realizują osobistych potrzeb;
- są asertywni, tzn. potrafią otwarcie wyrażać wobec uczniów swoje emocje, określać cele, stawiać im granice bez agresji i urażania.
§4
Tradycja szkolna, obyczaje, ceremoniał szkolny
- Poprzez aktywny udział oraz zrozumienie i głębokie przeżycie uroczystości szkolnych kształtowana jest postawa chrześcijańska, patriotyczna i społeczna uczniów.
- Uroczystości narodowe – kształtowanie postawy patriotycznej poprzez poznawanie historii i tradycji narodowej oraz wskazywanie przez co przejawia się patriotyzm w życiu obywatela:
- rocznica odzyskania niepodległości (11 listopada),
- rocznica uchwalenia Konstytucji 3-go Maja. - Uroczystości szkolne – kształtują one wspólnotę wychowawczą, gromadząc społeczność szkolną wokół wspólnej idei:
- rozpoczęcie roku szkolnego,
- uroczysta inauguracja roku szkolnego połączona ze ślubowaniem klas pierwszych,
- Dzień Edukacji Narodowej,
- spotkanie opłatkowe,
- studniówka,
- uroczyste wręczenie świadectw dojrzałości,
- uroczyste zakończenie roku szkolnego. - Uroczystości religijne:
- czestnictwo we Mszy św. z okazji rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego,
- rekolekcje wielkopostne,
- pielgrzymka maturzystów do Częstochowy. - Imprezy szkolne i klasowe – mają służyć zintegrowaniu społeczności szkolnej przez zabawę i wspólną realizację przedsięwzięć:
- Dzień chłopca,
- wieczór andrzejkowy,
- spotkanie opłatkowe,
- Dzień kobiet,
- spotkanie wielkanocne,
- Dzień wiosny,
- dyskoteki szkolne,
- szkolne konkursy, olimpiady, spotkania formacyjne,
- kampania wyborcza przed wyborami samorządów klasowych i Samorządu Szkolnego,
- wybory samorządów klasowych,
- wybory Samorządu Szkolnego,
- wybory przedstawicieli do Młodzieżowej Rady Miasta Siedlce. - Wycieczki i pielgrzymki – wycieczka lub pielgrzymka powinna mieć jasno sprecyzowany, uświadomiony uczniom cel i starannie przygotowany program przedłożony do akceptacji dyrekcji szkoły, każde zorganizowane wyjście poza szkołę jest jej prezentacją na zewnątrz, dlatego należy zwrócić szczególną uwagę na postawę i zachowanie młodzieży w czasie całej wycieczki:
- wycieczki krajoznawcze klasowe,
- wycieczki przedmiotowe,
- krótkie wycieczki kulturalne do kina, teatru, filharmonii, muzeum, do miejsc pamięci, na cmentarze siedleckie,
- biwaki i rajdy tematyczne.
- Ceremoniał szkolny
Ceremoniał szkolny jest opisem przeprowadzenia uroczystości z samej celebracji sztandaru, stanowi integralną część z przyjętą tradycją uroczystości imprez szkolnych.
- Sztandar szkolny dla społeczności szkolnej jest symbolem Polski, Małej Ojczyzny, jaką jest szkoła i jej najbliższe środowisko.Uroczystości wymagają powagi zachowania i właściwych postaw jego poszanowania,
- uczestnictwo w poczcie sztandarowym to prawdziwy honor, dlatego w jego składzie powinni znajdować się uczniowie godni tego zaszczytu,
- skład osobowy pocztu sztandarowego: chorąży (uczeń wyróżniający się wynikami w nauce i wzorową postawą); asysta (dwie uczennice także wyróżniające się wynikami w nauce i wzorową postawą),
- kandydatury składu są przedstawiane przez samorządy klasowe i wychowawców Radzie Pedagogicznej i przez nią zatwierdzane,
- decyzją Rady Pedagogicznej uczniowie mogą być odwołani, w takim przypadku należy dokonać wyboru uzupełniającego.
Insygnia pocztu sztandarowego:
- biało-czerwone szarfy założone przez prawe ramię i wiązane u góry,
- białe rękawiczki,
- chorąży i asysta powinni być ubrani odświętnie.
Udział sztandaru w uroczystościach na terenie szkoły i nie tylko; dotyczy głównie:
- uroczystości rocznicowych – Konstytucji 3 Maja i Odzyskania Niepodległości,
- ceremonii ślubowania pocztu sztandarowego,
- ceremonii ślubowania klas pierwszych,
- sztandar szkoły może brać udział w uroczystościach rocznicowych,
- samorządowych, państwowych; uroczystościach pogrzebowych i innych.
§5
Kontakty i współpraca ze środowiskiem społecznym
- Samorząd lokalny i władze oświatowe:
- udział władz samorządowych i oświatowych w uroczystościach szkolnych,
- zgłaszanie postulatów i wniosków przez społeczność szkolną i dyrekcję do władz lokalnych i oświatowych, radnych Rady Miasta,
- stały kontakt z Powiatowym Urzędem Pracy w celu preorientacji zawodowej uczniów.
- Organizacje i stowarzyszenia:
- zaangażowanie nauczycieli i wychowawców w Katolickim Stowarzyszeniu Wychowawców,
- udział nauczycieli w dorocznym Forum Nauczycieli i Wychowawców organizowanym przez KSW,
- współpraca z Duszpasterstwem Nauczycieli poprzez czynny udział nauczycieli i młodzieży w Rekolekcjach oraz Mszach św. m.in. za zmarłych nauczycieli, z okazji Święta Edukacji Narodowej itp.,
- udział nauczycieli w spotkaniach i prelekcjach organizowanych przez Klub Inteligencji Katolickiej oraz Katolickie Stowarzyszenie Wychowawców.
- Szkolne i klasowe spotkania z interesującymi osobami:
- posłowie,
- radni,
- samorządowcy,
- kombatanci,
- artyści,
- przedstawiciele różnych zawodów, w miarę potrzeb,
- przybliżanie wzorców moralnych, wartości realizowanych w życiu,
- prezentacja różnych postaw, ułatwienie wyboru przyszłej drogi życiowej.
§6
Cele i zadania wychowawcze realizowane przez organizacje i instytucje wychowawcze szkoły.
- Zasady funkcjonowania i zadania samorządu uczniowskiego
Zasady funkcjonowania:
- samorząd uczniowski stanowią wszyscy uczniowie,
- w swoich działaniach samorząd jest reprezentowany przez demokratycznie wybranych przedstawicieli,
- samorząd uczniowski ma przydzielonego nauczyciela, pełniącego rolę opiekuna,
- działalność samorządu musi pozostawać w zgodzie z regulaminem szkoły oraz odbywać się w porozumieniu z dyrekcją.
Zadania samorządu uczniowskiego:
- organizowanie lub współorganizowanie uroczystości i imprez szkolnych,
- przedkładanie radzie pedagogicznej oraz dyrekcji wniosków i opinii dotyczących realizacji i przestrzegania podstawowych praw uczniów,
- samorządność i współdecydowanie o życiu szkoły poprzez współpracę z radą pedagogiczną i pedagogiem szkolnym w sprawach uczniowskich,
- pogłębianie poczucia odpowiedzialności za własną działalność oraz poczucia obowiązku,
- współpraca ze środowiskiem poprzez udział w imprezach organizowanych przez ośrodki gminy,
- organizowanie społeczności uczniowskiej do jak najlepszego spełniania obowiązków szkolnych,
- przedstawianie władzom szkoły opinii o potrzebach społeczności uczniowskiej,
- pełnienie wobec władz szkoły rzecznictwa interesów uczniów,
- współdziałanie z władzami szkoły w celu zapewnienia uczniom należytych warunków do nauki i udzielania niezbędnej pomocy uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej lub wymagającym pomocy w przystosowaniu społecznym,
- współudział w rozwijaniu w czasie wolnym od zajęć lekcyjnych zainteresowań naukowych, sportowych, turystyczno – krajoznawczych, organizowanie wypoczynku i rozrywki,
- dbanie o sprzęt i urządzenia szkolne, organizowanie uczniów do pracy na rzecz klasy, szkoły i środowiska,
- organizowanie pomocy koleżeńskiej dla uczniów napotykających trudności w szkole, środowisku rówieśniczym i rodzinnym,
- rozstrzyganie sporów między uczniami, zapobieganie konfliktom, a w przypadku pojawienia się takiego konfliktu, zgłaszanie go przez opiekuna Samorządu Dyrektorowi szkoły lub Radzie Pedagogicznej,
- zgłaszanie kandydatów do Młodzieżowej Rady Miasta Siedlce,
- uczestniczenie z głosem doradczym w określonych punktach programu posiedzeń Rady Pedagogicznej,
- dbanie o dobre imię i honor szkoły, kultywowanie i wzbogacanie jej tradycji.
- Zadania Zespołu Wychowawczego szkoły:
Pomoc wychowawcom w pracy z zespołem klasowym poprzez:
- przygotowanie propozycji tematycznych lekcji wychowawczych wraz ze wskazaniem literatury, plan pracy wychowawcy klasowego;
- wzbogacanie biblioteki i videoteki wychowawcy,
- mobilizowanie nauczycieli do twórczego i starannego prowadzenia godzin wychowawczych.
Popularyzacja wiedzy pedagogicznej, psychologicznej wśród nauczycieli:
- szkolenia rady pedagogicznej,
- uzupełnianie biblioteki wychowawczej o nowe, ciekawe pozycje,
- popularyzacja problematyki wychowawczej w gablocie Zespołu Wychowawczego.
- Cele wychowawcze realizowane przez bibliotekę szkolną:
- rozbudzanie i rozwijanie zainteresowań oraz zamiłowań czytelniczych uczniów, utrwalanie potrzeby kontaktu z książką i czasopismem (kompletowanie księgozbioru, gazetki tematyczne),
- wspomaganie rozwoju osobowego ucznia poprzez dobór odpowiedniej lektury, rozbudowę aparatu informacyjnego biblioteki, rozmowy indywidualne,
- uświadamianie znaczenia znajomości i stosowania zasad pracy samokształceniowej w zdobywaniu wiedzy, rozwoju zainteresowań i talentów (lekcje biblioteczne),
- wdrażanie młodzieży do poszanowania i odpowiedzialności za własność społeczną.
- Zadania wychowawcze realizowane przez pedagoga szkolnego:
Zadania ogólno-wychowawcze:
- udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązywanie przez nich problemów wychowawczych,
- opracowanie programu profilaktycznego.
Zadania w zakresie profilaktyki wychowawczej:
- udzielanie pomocy wychowawcom i nauczycielom w ich pracy z uczniami, sprawiającymi trudności, w miarę potrzeb wychowawczych,
- prowadzenie poradnictwa indywidualnego dla młodzieży w zakresie trudności w procesie uczenia się, problemów w zakresie stosunków wychowawczych, koleżeńskich, wewnątrzrodzinnych,
- zorganizowanie spotkań dla rodziców z psychologiem, policjantem oraz lekarzem.
Zadania w zakresie indywidualnej opieki psychologiczno-pedagogicznej:
- dokonywanie diagnozy zaburzeń zachowania uczniów zagrożonych i niedostosowanych społecznie,
- poznawanie problemów rodzin, uczniów oraz ich własnych postaw i trudności,
- dokonywanie obserwacji uczniów podczas zajęć szkolnych, sposobów spędzania przez nich czasu wolnego,
- organizowanie uczniom, w miarę potrzeb dodatkowych badań specjalistycznych (psychologicznych, pogłębiających diagnozę).
Organizowanie terapii wychowawczej, dydaktycznej, metodycznej i środowiskowej uczniom zagrożonym i niedostosowanym społecznie:
- wspólnie z wychowawcą klasy, w porozumieniu z rodzicami wnioskowanie o udzielenie uczniom koniecznej pomocy materialnej, dydaktycznej, korekcyjnej, metodycznej,
- udzielenie pomocy w prawidłowym wyborze dalszego kształcenia,
- prowadzenie z uczniami różnych form terapii zajęciowej, w celu wyeliminowania napięć psychicznych, powstałych na tle niepowodzeń szkolnych, konfliktów rodzinnych i środowiskowych,
- stwarzanie uczniom możliwości osiągnięcia sukcesów przez udział w zajęciach sportowych, turystycznych, rekreacyjnych oraz innych zorganizowanych formach zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
prowadzenie zajęć adaptacyjno-integracyjnych.
Zadania w zakresie pomocy materialnej:
- sporządzanie rejestru uczniów potrzebujących pomocy materialnej i wychowawczej (wspólnie z wychowawcą),
- wnioskowanie o udzielenie pomocy finansowej lub rzeczowej do Miejskich lub innych Ośrodków Pomocy Społecznej.
Podstawą motywacji do rozwoju i doskonalenia jest partnerski układ, oparty na rzetelnym wypełnianiu obowiązków zarówno przez uczniów, jak i nauczycieli.
§7
Monitorowanie i ewaluacja Programu Wychowawczego
- Monitorowaniu, czyli ciągłemu rejestrowaniu postępów w realizacji programu wychowawczego podlegają:
- plan profilaktyczno-wychowawczy zespołu klasowego i jego realizacja;
- współpraca z rodzicami (informacje o postępach uczniów w nauce i działaniu szkoły, tematyka zebrań, frekwencja);
- organizacja i przebieg uroczystości i imprez szkolnych;
- organizacja wycieczek (karta wycieczki, zapis w dzienniku);
- organizacja zajęć pozalekcyjnych (plany pracy, zapis w dzienniku);
- realizacja zadań pedagoga szkolnego;
- pozytywne i negatywne zachowania uczniów odnotowane w dziennikach;
- działania podjęte przez pedagoga szkolnego, wychowawców w stosunku do uczniów mających problemy w nauce i zachowaniu oraz trudną sytuację rodzinną.
- Ewaluacja programu wychowawczego ma na celu dostarczenie informacji o osiągnięciach, a także umożliwienie dokonania modyfikacji.
Ewaluację programu przeprowadza Zespół do badania efektywności pracy wychowawczej w szkole, powołany przez Dyrektora szkoły.
Obszary pracy Zespołu:
- Korekta Programu Wychowawczego;
- Klasowy plan pracy wychowawczo-profilaktyczny;
- Ewaluacja pracy wychowawczej.
Szczegółowe sprawozdanie z działalności i wnioski do dalszej pracy przedstawia przewodniczący Zespołu Wychowawczego na Radzie Pedagogicznej.
Program Wychowawczy został opracowany przez członków Zespołu Wychowawczego, przy współudziale rodziców i młodzieży i zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 6 grudnia 2005 roku.
Podpisał: mgr Jerzy Celiński-Mysław Dokument z dnia: 06.12.2005 Dokument oglądany razy: 9 240 |
Opublikował: Leszek Rowicki Publikacja dnia: 30.05.2008 |